NAPŘÍČ 2017 – komorní festival napříč žánry

KC Střelnice

NAPŘÍČ 2017 – komorní festival napříč žánry NAPŘÍČ 2017 – komorní festival napříč žánry NAPŘÍČ 2017 – komorní festival napříč žánry
pátek, 24. 11. 2017 - 19.00 hod.

vstupné

v předprodeji 100,-

na místě 150,-

Zakoupené vstupenky se nevracejí, ani nevyměňují. Délka rezervace je 30 dní, rezervované vstupenky vyzvedávejte na pokladně nejdéle 15 minut před začátkem představení. Děkujeme za pochopení.

Myšlenkou „minifestivalu“ NAPŘÍČ je spojit zajímavé muzikanty, kteří by se třeba na podiu nikdy nesetkaly, představit (nejen turnovským) divákům neokoukané, ale o to zajímavější kapely a písničkáře, ale především přiblížit jim trochu jiné hudební žánry a originální interprety, než ty, které jim vnucuje každodenní mainstream. Diváci se můžou těšit na celkem tři hudební bloky.

Festival „NAPŘÍČ žánry“ zahájí Jana Vébrová, písničkářka z Lužických hor. Právě ona "vykořeněnost" tamějšího kraje a nula procent folklóru ji (asi) donutilo najít si svůj vlastní, na české scéně nevídaný způsob pěveckého projevu, nikde neškolené hry na akordeon a skladebnosti jejích písní. S Agon Orchestra se objevuje v úpravách písní DG 307 nebo básní I. M. Jirouse a s Lenka Vagnerova Company i v zahraničí oceňovaném tanečním představení La Loba.

Dalčím účinkujícím bude Pája Táboříková, známá hlavně jako bubenice, která od své soupravy žene kupředu například skupiny 5P Luboše Pospíšila, Jasnou páku nebo Schodiště. V začátcích si Pája zahrála například s legendou undergroundu, kapelou The Plastic People of the Universe. Zatímco její spolužačky chodily na brigády například do supermarketu, ona objížděla koncerty. Pája se v Turnově představí se svým velmi ambiciózním projektem, který se jmenuje PayaNoia. V něm skládá písničky i texty, zpívá, hraje na piano a samozřejmě na bicí.

Večer zvolna přejde v noc. Tedy ne tu klasickou. V případě třetího hudebního setu to bude Něžná noc, což je uskupení, jejímiž frontmany jsou hudební skladatel, textař a zpěvák Jan Sahara Hedl a zpěvačka známá především z kapely Tichá dohoda Blanka Šrůmová. O spojení těchto hudebních osobností se mluví s nadsázkou jako o spojení roku. A ta nadsázka není zas tak velká, protože v téhle dvojici se skutečně propojily dva hodně různé pohledy na svět, dvoje různé životní i profesionální zkušenosti, dva různé autorské i interpretační rukopisy. A přesto je to projekt životaschopný a jeho debutová deska Neměj strach je vynikající.

Blanka Šrůmová se od malička věnovala studiu klavíru a zpěvu, a ve věku šestnácti let se začala poohlížet po uplatnění v hudebních souborech různého druhu. Po prvních angažmá v různých tělesech (orchestr ve Slovanském domě, apod.) dostala nabídku nahradit zpěvačku Ivetu Bartošovou v tehdy již slibně „rozjeté“ skupině bubeníka Olympiku Petra Hejduka, v produkci Zdeňka Rytíře, který psal pro skupinu texty společně s Michalem Horáčkem. Po třech letech spolupráci se skupinou ukončila, neboť začala spolupracovat s Danielem Šustrem, kytaristou a zakladatelem skupiny Tichá dohoda. Skupině, ve které se stala frontmankou, se po roce 1989 podařila velmi úspěšná kariéra s hity jako byla Marioneta (jejíž je autorkou), Večírek osamělých srdcí, Kotva a kříž, a dalšími oceněními (nominace Akademie na Zpěvačku roku 1993,94, 2.místem na rakouském mezinárodním hud. festivalu v Bregenzu za píseň Cizí pohled, atd.). Skupina intenzivně koncertovala po republice a natáčela alba až do roku 1997, kdy byla její činnost ukončena nahrávací společností. Po natočení sólového alba Neviditelná (2001), kde je většinovou autorkou a také si od té doby sama textuje, začala spolupracovat s Alešem Zenklem z Tiché dohody (nyní Kapela Hrůzy, M. Žbirka) a po narození syna se na necelý rok přestěhovala do Limy (Peru). Po návratu vydala svoje druhé sólové album Underground (2005). Mezitím byla zvána do různých hudebních projektů, kde vždy zanechala poměrně výraznou stopu a nadále sporadicky koncertovala se svojí kapelou, kterou prošli mimo jiné i takoví spoluhráči jako např. Klaudius Kryšpín, Aleš Zenkl, Michael Krásný, Eddie Zawadzki aj. Po úspěšném comebacku Tiché dohody v roce 2012 je jejím zatím posledním počinem vydání autorského EP Divokej Praha-západ (2014).

Jan Sahara Hedl je hudební skladatel, textař a zpěvák. Po studentské recesi (s Martinem Němcem) jménem Duševní hrob se krátce prezentoval v legendární DG 307. V roce 1981 spoluzaložil skupinu Precedens, jejímž se stal téměř výhradním autorem i interpretem. Krátce na to se další osobností v tomto souboru stala Bára Basiková, která z pozice vokalistky postupně vyrostla v rockovou hvězdu (první sólovou píseň jí napsal právě Sahara) a cesty Precedensu a J.S.H. se celkem logicky rozešly… J.S.H. se věnoval komornějším projektům ve spolupráci s Michalem Ambrožem (Jasná páka) a posléze byl (místo Petra Skoumala) kooptován do 5P Luboše Pospíšila jako hráč na klávesové nástroje a – pochopitelně – i jako autor hudby a zejména textař. Tuto dobu reprezentuje album Jsem v tom, ale některé texty se objevily i v nedávné produkci Pospíšilově… Po listopadu 89 se opět otevírají možnosti poklidné práce a prvním výsledkem je oficiálně sólové album Báry Basikové, kde – za účasti plejády známých hudebníků – se stává výhradním autorem textů, včetně hitů jako Souměrná, Když se snáší déšť atd. Následoval ambiciózní projekt Martina Němce zabývající se příběhem Jany z Arku, který J.S.H. otextoval, částečně interpretoval a nazval Responsio Mortifera. Po dalších drobných spolupracích s různými interprety došlo – po odchodu Basikové za mateřskými povinnostmi - k reunionu kapely Precedens v takřka původním pojetí. Prvotní záměr – tedy prezentace “historického” repertoiru – byl záhy zastíněn potřebou tvořit a výsledkem bylo album Tajnej svatej (1994) obsahující i jednoznačný hit Tisíc jmen. V dalším roce přišlo album Šílený pondělí a spolupráce zdárně pokračovala až do doby, kdy J.S.H. dospěl k potřebě opět se vrátit ke kořenům…

Po epizodní spolupráci s Ivanem Hlasem a příležitostném sólovém vystupování vznikla na přelomu tisíciletí formace špičkových hudebníků (Standa Jelínek, Ivan Kadaňka, Martin Schneider) se Saharou, coby autorem a interpretem v čele, a výsledkem byl projekt jménem Matka Zebra. Vzhledem k zaneprázdněnosti všech účastných se koncerty postupně omezovaly, J.S.H. hrával i sólově, ale postupně tyto aktivity hasly. Nicméně se rozvíjela spolupráce s Michalem Pavlíčkem, jednotlivými songy počínaje (Čombió), přes různé TV projekty až po muzikály Excalibur (text Sahara spolu s Vlastou Třešňákem) a Obraz Doriana Graye (text Sahara). Mezitím probíhala spolupráce s dalšími interprety, Kamilem Střihavkou, Ivou Marešovou a pokračovala i specifickým a netypickým albem Dana Hůlky, kde byl J.S.H. opět autorem veškerých textů na hudbu Michala Pavlíčka a také Míši Polákové. Shrnout diskografii J.S.H. by zabralo více místa, než tomuto krátkému prostoru náleží, tudíž se spokojme s tímto krátkým přehledem…

Večerem vás bude provázet Ondřej Halama. 


kalendář akcí
listopad 2017
po út st čt so ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10

2017 © KC Turnov, All Rights reserved