Trochu jiným romantickým příběhem si projdete v Městském divadle Turnov
Do divadla se chodí člověk pobavit, uvolnit, něco zažít a většinou odejít s příjemným pocitem, že si zase trochu rozšířil své kulturní obzory. Všechny požadavky takového diváka splňuje hra Můj romantický příběh, kterou do Turnova přiveze ostravské Divadlo Petra Bezruče. Jde o inscenaci, která pod slupkou ukrývá originální vztahovou tragikomedii, jejíž vtip je umocněn hereckým obsazením. Tereza Vilišová získala za hlavní roli Cenu Alfréda Radoka i Cenu Thálie.
Komedie mladého skotského dramatika Daniela C. Jacksona s názvem Můj romantický příběh nabízí zábavný a přesto nekompromisní pohled na hledání toho pravého partnera dnešními třicátníky. Autor velmi upřímně ukazuje, proč tolik dnešních třicátníků žije samo, bez rodiny, bez dětí, bez partnera a analyzuje fenomén dneška, životy takzvaných singles.
Nejde o kariéru, víkend je spásou
Autor hry si ale rozhodně nemyslí, že by dnešní mladí lidé byli generací kariéristů. Vždyť ústřední dvojicí příběhu jsou možná i tak trochu „lidé od vedle“. Nijak svou práci neprožívají, spíše v zaměstnání přežívají a víkend je pro ně jasným vysvobozením.
„Myslím, že teď je téma hledání partnera po třicítce takový fenomén především proto, že je úplně jiná doba. Nabízí se spousta možností, nic není problém, způsoby komunikace se zrychlují, ale lidé jako by kvůli tomu byli mnohem zranitelnější, neschopnější. Žijeme ve velmi odcizené době,“ myslí si režisér Daniel Špinar.
Příběh ústřední dvojice hezky odsýpá
Můj romantický příběh napsal teprve třiatřicetiletý skotský dramatik jako hru o dnešních typických třicátnících, kteří žijí sami a partnera mají tak řečeno po ruce pro případ odbourání sexuální frustrace či naplnění společenského života – „mít někoho, kdo se mnou zapaří“.
Hlavní postavu jedenatřicetiletého úředníka Toma hraje Ondřej Brett, jeho partnerku, o dva roky starší Amy, ztělesňuje Tereza Vilišová. Oba si nesou rány a šrámy od svých prvních lásek a idealistické a nereálné představy o tom, jak by měly vztahy fungovat.
Amy a Tom se potkají na jednom pátečním večírku a po nespočtu drinků skončí u ní doma. A co teď? Tom se náhle dostal do nežádoucího vztahu. Jak z něj ven? Všechny kamarádky Amy jsou vdané a ona stále nenachází toho pravého. A teď skončila s Tomem, který právě začal pracovat u ní ve firmě a ani se jí moc nelíbí. Nicméně hodlá ve vztahu pokračovat, aby dokázala své kolegyni Saše, že ona je také schopná s někým chodit.
V inscenaci se prolínají dvě roviny, běží reálný dialog, který je přerušován interpretací vnitřních hlasů jednotlivých postav. V první polovině je skutečnost podána z pohledu Toma, ve druhé půli pak z pohledu Amy. Ironizující jevištní metafory a pohybové kreace znázorňující vnitřní procesy při vstřebávání šokujících informací vyvolávají salvy smíchu.
Po přestávce se ovšem začíná vše dramatizovat. Amy je těhotná. Oba hrdinové opouštějí od jednostranného vidění a pokoušejí se problém vyřešit společně jako pár.
Divadelní kritici nešetřili chválou
Hra Můj romantický příběh měla světovou premiéru v roce 2010. Inscenace zářila na edinburském festivalu, získala hlavní cenu a následně se hrála před vyprodanými hledišti londýnského Bush Theatre. Neobyčejně úspěšná je také v mezinárodním měřítku, po premiérách v Austrálii, Německu, Řecku, Srbsku, Slovinsku, Švédsku, USA i Česku se připravují uvedení ve Francii, Číně či Japonsku.
Přípravu představení Můj romantický příběh si vzal v Ostravě na starost režisér Daniel Špinar, který společně s hostující dramaturgyní Ilonou Smejkalovou Jacksonův text – vzdáleně připomínající variaci na Deník Bridget Jonesové – upravil pro pětici skvělých ostravských herců.
„Příběh je autorem zpracován jazykem dnešních mladých lidí mimořádně vtipným způsobem, takže i když jde o hru, která je v podstatě velmi smutná, publikum se chvílemi doslova válí smíchy,“ myslí si redaktor Ostravanu Ladislav Vrchovský. Ostravské Divadlo Petra Bezruče uvádí představení v překladu Jana Škorpila.
„Divadlo Petra Bezruče tentokrát neexperimentuje, ale pod taktovkou velmi zručného dirigenta nabízí dokonalý herecký koncert, který pobaví a který je zároveň citlivou analýzou jednoho podstatného sociologického fenoménu současnosti,“ napsala Pavla Bergmannová, kritička z Divadelních novin.